Wyświetlone zostało 500 ostatnio wprowadzonych do katalogu pozycji (nowe nabytki). Zostały one posortowane malejąco po numerze inwentarzowym. Pozycje można tylko przeglądać, nie działa w tym trybie wyszukiwanie.
AUTOR:
Laudańska, Zuzanna.
POZ/ODP:
Zuzanna Laudańska ; Institute of Psychology Polish Academy of Sciences.
ADRES WYD.:
Warsaw : Institute of Psychology Polish Academy of Sciences, 2024.
Koordynacja działań motorycznych i wokalnych jest podstawą interakcji społecznych, ale jej początki rozwojowe nie są dobrze poznane. Niniejsza praca miała na celu analizę rozwoju koordynacji ruchowej i wokalnej w pierwszym roku życia człowieka. W szczególności celem pracy było zbadanie czy niemowlęta dostosowują aktywność ruchową i produkcję wokalną do odmiennych wymogów zadaniowych oraz czy dokonuje się w tym zakresie zmiana rozwojowa. Ponadto zbadane zostały różnice w mowie rodziców kreowanej do niemowląt w różnych zadaniach, a także liczba naprzeminnych wokalnych wymian komunikacyjnych między rodzicem a niemowlęciem.
UWAGI:
Promotorzy: dr hab. Przemysław Tomalski i dr David Lopez Perez. Praca w języku angielskim. Tytuł w języku polskim: Rozwój koordynacji ruchowej i głosowej [>>] w okresie niemowlęcym: podejście oparte na systemach dynamicznych Praca zrealizowana w ramach projektu Sonata Bis (2018/30/E/HS6/00214) i Opus (2022/47/B/HS6/02565) Narodowego Centrum Nauki oraz projektu NAWA STER Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (BPI/STE/2021/1/00030/U/00001). Bibliografia na stronach 104-130.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
The association between loneliness, social gonitive processes, and parasymphathetic activity in young adults
AUTOR:
Piejka, Aleksandra.
POZ/ODP:
Aleksandra Piejka ; Institute of Psychology Polish Academy of Sciences.
ADRES WYD.:
Warsaw : Institute of Psychology Polish Academy of Sciences, 2024.
Prezentowana praca ma na celu analizę mechanizmów związanych ze zdolnościami poznawczymi w sferze społecznej i aktywności przywspółczulnej w kontekście ich związku z różnymi rodzajami samotności u młodych dorosłych: samotności wywołanej eksperymentalnie, chwilowej samotności mierzonej w codziennym życiu oraz przewlekłej samotności mierzonej z użyciem metod psychometrycznych.
UWAGI:
Promotor: dr hab. Łukasz Okruszek, prof. IP PAN Praca w języku angielskim. Tytuł w języku polskim: Związek między samotnością, społecznymi procesami poznawczymi [>>] i aktywnością przywspółczulną u młodych dorosłych. W pracy znajdują się załączniki stanowiące całościowe artykuły naukowe autorki. Bibliografia na stronach 25-37.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Complex but integrated. Well-being and worldviews of Third Culture Kids (TCKs) in the multicultural United Arab Emirates : The role of multicultural identity configurations and psychosocial resources
AUTOR:
Mosanya, Magdalena.
POZ/ODP:
Magdalena Mosanya ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, 2023.
Zmiany społeczne w XXI wieku zwiększyły liczbę osób, które dorastają "między kulturami" w "mobilnych" rodzinach. Przedstawiona rozprawa doktorska podejmuje temat szeroko rozumianego dobrostanu oraz zainteresowania sprawami globalnymi (ekologią) osób określanych, jako dzieci trzeciej kultury (z angielskiego "third culture kids, TCK"), które spędziły znaczącą część swojego wieku rozwojowego w kulturach innych niż kultura kraju rodziców. Cechy łączące wszystkie TCK to międzynarodowa mobilność, permanentny kontakt z różnorodnościa kulturową oraz konieczność negocjowania tożsamości osobistej, społecznej i kulturowej wraz ze zmieniającym się kontekstem kulturowym.
UWAGI:
Promotor: prof. dr hab. Anna Kwiatkowska. Rozprawa doktorska oparta o cykl publikacji. Praca w języku angielskim. Tytuł w języku polskim: Zawiły, ale zintegrowany. [>>] Dobrobyt i światopogląd dzieci trzeciej kultury w wielokulturowych Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Rola wielokulturowych konfiguracji tożsamości i uwarunkowań psychospołecznych.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Intentionaly attribution to social robots
AUTOR:
Zerka, Katarzyna.
POZ/ODP:
Katarzyna Zerka ; Institute of Psychology Polish Academy of Sciences.
ADRES WYD.:
Warsaw : Institute of Psychology Polish Academy of Scienes, 2023.
Społeczne konsekwencje robotyki zależą w dużym stopniu od tego, jak ludzie wykorzystują roboty, oraz od tego, jak rozwija się robotyka z technicznego punktu widzenia.Dlatego właśnie dla inżynierów skłonnych do współpracy z socjologami pomocne mogłoby być zapoznanie się z problemami pracy socjalnej i innych usług społecznych.Z kolei socjolodzy zainteresowani społecznymi aspektami robotyki mogliby skorzystać,przyglądając się bliżej technicznym aspektom robotów nowej generacji.
UWAGI:
Promotorzy: Prof. dr hab. Robert Balas, dr Grzegorz Pochwatko. Praca w języku angielskim. Tytuł w języku polskim: Przypisanie intencjonalności robotom społecznym. Bibliografia na stronach 104-122.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Nowość i zmiany w złożoności środowiska a zachowanie się zwierząt - badanie w nurcie porównawczej psychologii zwierząt
AUTOR:
Chrzanowska, Anna.
POZ/ODP:
Anna Chrzanowska ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, 2023.
Celem badań przedstawionych w ninejszej pracy jest analiza związku nowości stymulacji oraz zmian złożoności środowiska i zachowania się zwierząt. W szczególności, prezentowane badania zawierają w sobie manipulacje eksperymentalne, które poprzez zmianę złożoności, konfrontują badane zwierzęta z nowością wyrażającą się zwiększeniem lub zmniejszeniem złożoności środowiska testowego.
UWAGI:
Promotor: prof. dr hab. Wojciech Pisula. Promotor pomocniczny: dr hab. Klaudia Modlińska, prof. IP PAN. Rozprawa doktorska oparta na cyklu publikacji. [>>] Publikacje wchodzące w skład rozprawy doktorskiej zapisane w języku angielskim.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Aksjomaty społeczne jako kulturowe determinanty zachowań prospołecznych : Przekonania o świecie a gotowość do udzielania pomocy uchodźcom w kontekście polityki państwa. Badania porównawcze w Polsce, Hiszpanii (Katalonii) i Francji
AUTOR:
Bartoszak, Magdalena.
POZ/ODP:
Magdalena Bartoszak ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, 2022.
Praca ma na celu przyczynić się do poszerzenia stanu wiedzy psychologicznej o jednostce oraz jest próbą dokonania pewnej diagnozy kondycji społeczeństw Unii Europejskiej w zakresie postrzegania oraz udzielania wsparcia uchodźcom.
UWAGI:
Promotor: prof. dr hab. Anna Kwiatkowska. Bibliografia na stronach 244-259.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Poziomy przetwarzania a efektywność odbioru przekazu: aspekty ilościowe i jakościowe
AUTOR:
Pleszczyńska, Izabela.
POZ/ODP:
Izabela Pleszczyńska ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Środowiskowe Studia Doktoranckie przy Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, 2008.
Nieniejsza praca koncentruje się na sposobie, w jaki ludzie odbierają otaczającą ich złożoną rzeczywistość, szczególnie w sytuacji, w której okoliczności w jakich się znajdują, umożliwiają bądź też blokują głęboką i aktywną analizę stymulacji. Konsekwencje tego mogą z kolei przekładać się na skuteczność jej odbioru a także na podejmowane działania. Ta złożoność stymulacji wynika nie tylko z konieczności jednoczesnego angażowania się w wiele czynności, ale także podyktowana jest samą specyfiką: zakorzenioną w określonym kontekście społecznym, niejednoznaczną, skomplikowaną poznawczo, a więc wymagającą różnych sposobów i kodów przetwarzania, podejmowania nie tylko doraźnych reakcji, ale także przewidywania i wnioskowania, czy odbioru znaczenia w szerszej perspektywie, wykraczającej poza konkretne, dostępne precyzyjne przesłanki.
UWAGI:
Promotor: dr hab. Rafał Krzysztof Ohme. Bibliografia na stronach 160-172.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Barwa w procesie wnioskowania o cechach niedostępnych bezpośredniej obserwacji
AUTOR:
Maćko, Anna.
POZ/ODP:
Anna Maćko ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, 2003.
Przeprowadzone badanie jest pionierską próbą empirycznej weryfikacji, czy barwa, obecna jako bodziec kontekstowy - tło, wpływa na interpretację umieszczonego na jej tle niejednoznacznego obiektu. W badaniu tym sprawdzono także na jakiej drodze może zachodzić oddziaływanie barwy - czysto poznawczej aktywizacji skojarzonych z barwą treści, czy też aktywizacji, w której pośredniczy reakcja afektywna wzbudzana przez barwę.
UWAGI:
Promotor: prof. dr hab. Tadeusz Tyszka. Bibliografia na stronach 102-107. Zawiera aneks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Effects of Response Modality and Task Instruction in Metacontrast Masking Studies : Implications of Theories of Visual Consciousness
AUTOR:
Szumska, Izabela.
POZ/ODP:
Izabela Szumska ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, 2022.
Zostało już przekonująco wykazane, że bodźce prezentowane podprogowo oddziałują nanasze zachowania, jednak nadal nie jest jasne, które procesy odpowiadają za skutkibodźców podprogowych. Celem niniejszej pracy było ujawnienie, czym tak naprawdę są procesyodpowiadające za efekt torowania w przypadku maskowania metakontrastowego i jakie możliweróżnice są do uzyskania w podstawowym przetwarzaniu w różnych warunkach. Uzyskane wynikibyły związane z hipotezą dwóch strumieni i innymi aktualnymi poglądami na świadomość wzrokową.
UWAGI:
Promotor: dr hab. Roba van der Lubbe. Praca w języku angielskim. Tytuł w języku polskim: Efekty modalności odpowiedzi i instrukcji zadań w badaniach nad [>>] maskowaniem metakontrastu: implikacje teorii świadomości wzrokowej . Bibliografia na stronach 115-126.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Wybrane deficyty neuropoznawcze w zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi u dzieci : charakterystyka, pomiar i interwencja z wykorzystaniem metod motywacyjnych oraz hemoencefalograficznego sprzężenia zwrotnego
AUTOR:
Skalski, Sebastian.
POZ/ODP:
Sebastian Skalski ; Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk, 2021.
Nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu mózgu u dzieci z ADHD zostały powiązane z deficytami w zakresie motywacji i funkcji wykonawczych (np.: uwaga, kontrola hamowania, pamięć robocza). Według najnowszych ustaleń deficyty w zakresie funkcji wykonawczych u dzieci z ADHD nie mają charakteru trwałych upośledzeń i mogą być modulowane za pomocą motywacji. Innymi słowy, zwiększenie motywacji przez wzbudzenie zainteresowania i stosowanie częstszych wzmocnień może poprawić zdolności poznawcze u dzieci z ADHD. W pracy omówione zostały deficyty motywacyjne u dzieci z ADHD, a także potencjalny wpływ motywacji na funkcjonowanie poznawcze i efektywność interwencji psychologicznych na przykładzie metody neurofeedback w tej grupie. Wybrano metodę neurofeedback ze względu na fakt, iż jest obecnie jedną z najczęściej stosowanych niefarmakologicznych interwencji u dzieci z ADHD.
UWAGI:
Promotorzy: dr hab. Robert Balas, prof. IP PAN; dr Grzegorz Pochwatko. Bibliografia na stronach 26-32.